Concurrentie! Help! Ze Verlagen De Prijzen! Hoe Ga Ik Daar Mee Om?

Concurrentie Voor Jouw Waxsalon Ben Jij De BaasConcurrentie is iets waar je (bij de start van je Waxsalon) zeker rekening mee moet houden. Tegelijkertijd is concurrentie iets waar je je in eerste instantie niet (of eigenlijk nooit) door moet laten leiden.

Ik kreeg een vraag van een van onze cursisten die in de praktijk ervaart dat de concurrentie toeneemt.

Haar vraag:

“Hoi Aswin, Angela,

Er is een nieuwe wax salon in de stad die een groupon actie heeft voor:

€ 19,99 voor Brazilian Wax+oksels+onderbenen.

Klanten gaan hun afspraak nu bij mij annuleren.

Wat is het beste offensief hiertegen?

Hoor graag van jullie.

Groeten C”

Mijn Antwoord:

“Hoi C,

Het advies is om niet een offensief te starten gebaseerd op prijs.

Klanten zullen altijd een beetje rondshoppen en een deel zal weer terugkeren bij je omdat het ze toch om de kwaliteit gaat en een deel zul je ook verliezen.

Het vervelende van concurreren op prijs is, dat er altijd weer een andere nieuwe salon zal openen die in de eerste instantie goedkoper wil zijn, dit kun je dus nooit winnen.

Het is beter om je vaste klanten te belonen met bijvoorbeeld een gratis product of een gratis extra service (zoals bovenlip harsen o.i.d.), of een stevig korting (-40%, -70%) bij aanschaf van een product

Je Concurrentie Weet Niet Waar Zij Mee Bezig Is

Zorg ervoor dat jij je kwaliteit in je behandelingen hoog houdt, maak je niet te druk om de prijsstunters.

Vaak zitten er waxsalons bij die niet weten wat ze precies aan het doen zijn, en als jouw vaste klanten het toch willen uitproberen, zullen ze heel vaak weer terugkomen bij je omdat jij je behandeling beter en prettiger doet dan de prijsstunters.

Laat De “Zeur”-Klanten Alsjeblieft Naar Je Concurrentie Gaan

Daarnaast is het zo dat waxsalons die met een dergelijke actie van groupon starten de ‘vervelende’ en zeurende klanten bij je wegnemen, de mensen die voor een dubbeltje op de 1e rij willen zitten en dan ook nog zeuren over elk klein detail.

Die klanten wil je niet.

Naar je klanten toe wil je ook niet uitstralen dat zij met jou kunnen onderhandelen over de prijs iedere keer wanneer een andere waxsalon de prijzen verlaagt.

Je Concurrentie Houdt Weinig Winst Over

Ik weet niet hoe het nu met groupon is, maar in de tijd dat ze ons steeds benaderden was het zo dat je als gebruiker van hun diensten 50% van de bruto-opbrengst moest afdragen aan Groupon.

Dat betekent dat van de € 19,99 deze salon € 10,- aan Groupon betaalt en van het restant moeten zij de BTW betalen en de rest is hun verdienste voor zeker een 45min werken.

Dat is niet echt veel en met zulke prijzen zal deze waxsalon ook niet erg lang blijven bestaan.

Ik hoop dat je wat aan het antwoord hebt,

Succes!

Vriendelijke groet,

Aswin

Zoals je hebt kunnen concluderen adviseer ik vooral NIET mee te gaan in prijsverlagingen. Dat doe je uitsluitend in uitzonderlijke gevallen als je zeker weet dat je dat lang kunt volhouden.

Focus Je Op Kwaliteit

Focus je op kwaliteit. Daarmee bedoel ik:

  • Zorg ervoor dat jij de beste behandeling geeft die jij kunt geven, met het beste resultaat in de snelst mogelijk tijd. Dat is wat jouw klant wil en daarvoor wil betalen.
  • Zorg voor goede nazorg. Dus als jouw klant vragen heeft help haar dan en antwoord al haar vragen. Heb je geen passende antwoord? Neem dan even contact met ons op, wij weten het vaak wel.
  • Zorg ervoor dat jij met hoog kwalitatieve producten werkt.
  • Zorg ervoor dat jouw klant de best mogelijke ervaring/gevoel bij jou heeft.

Meer Dan 50% Van De Klanten Boeit Zich Niet Om Prijs

Aan de voorkant lijken veel mensen zich te laten leiden door prijs. Hier gaan veel waxsalons de fout in door te denken dat als zij concurreren op prijs dat de klanten met bosjes binnen zullen komen.

Uit onderzoek blijkt dat meer dan 50% (sommige onderzoeken beweren zelfs meer den 60%) van het kopent en shoppent publiek hun aankoopbeslissing vooral NIET baseren op prijs.

Wat Is Dan Wel Belangrijk Voor Een Klant?

In het geval van een Waxsalon wil een klant de volgende dingen weten:

  • Waar kom ik terecht? Ergens in een donker hol, of een professionele waxsalon?
  • Wie is de persoon die de behandeling bij mij doet?
  • Is de persoon die de behandeling bij mij doet deskundig?
  • Hoe waren de ervaringen van anderen bij deze waxsalon?
  • Hoeveel kost het?
  • Hoe kan ik de waxsalon bereiken?

Je ziet dat een potentiele klant zich wel druk maakt om de prijs, maar dat is niet het eerste waar het om gaat.

Bovenstaande is trouwens ook de verklaring waarom waxsalons die duurder zijn dan jij, het ook prima doen en volle agenda ’s hebben.

Mocht je nog een vraag of opmerking hebben laat het mij dan hieronder weten.

Vriendelijke groet,

Aswin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *